متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته :مدرسی معارف اسلامی

گرایش : اخلاق اسلامی

عنوان : علل گرایش به عرفان های کاذب

دانشگاه معارف اسلامی

پایان نامه کارشناسی ارشد

گروه: مدرسی معارف اسلامی

گرایش اخلاق اسلامی

عنوان:

علل گرایش به عرفان­های کاذب

استاد راهنما:

حجت الاسلام والمسلمین دکتررضاحاجی ابراهیم

استادمشاور:

حجت الاسلام والمسلمین دکترمحمدحسین پوریانی

سال:

1393

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده

از اصیل­ترین گرایشات انسانی، گرایشات عرفانی اوست که در جهت یابی این تمایلات بسیاری از عوامل درونی و بیرونی تأثیر گذارند. در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، مهمترین عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی) گرایش به عرفان­های کاذب مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که عرفان­های کاذب تنها در صدد پاسخ­گویی به بعضی از ابعاد وجودی انسان می­باشند، و خدا و قرب به خدا در مکتب­شان وجود ندارد. بلکه هدف­شان را رساندن انسان به آسایش و آرامش از طریق بعضی از اعمال و حرکات بی­معنا، معرفی می­کنند. در نتیجه در دور کردن افراد به خصوص جوانان، از دین و عرفان حقیقی نقش بسزایی دارند.

لذا تلاش شده تا با شناسایی این عوامل، بتوان از پیشروی این عرفان­ها و دین­گریزی و متمایل شدن جوانان به سمت این فرقه­ها جلوگیری کرد. زیرا زمانی که علل به وجود آمدن یک انحراف مشخص شود، برای درمان و پیشگیری آن می­توان اقدام نمود و با راه­کارهایی که اسلام در این زمینه بیان کرده، جامعه و فرد را از آن انحراف و تأثیرات منفی آن نجات داد.

بر اساس نتایج به دست آمده، می­توان ضعف معرفت، نداشتن شناخت درستی از گرایشات فطری، جهل نسبت به دین و عرفان حقیقی، مشکلات مالی و خانوادگی، سبک جدید زندگی، دلایل سیاسی و … از مهم­ترین عوامل گرایش روز افزون به این فرقه­ها عنوان نمود.

کلید واژه­ها: عرفان، عرفان حقیقی، عرفان کاذب، ملاک­های عرفان حقیقی، ملاک­های عرفان­های کاذب

 

 

فهرست مطالب

مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….1

  1. فصل اول:کلیات…………………………………………………………………………………………………………..3

1ـ1. بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………4

1ـ2. هدف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..4

1ـ3. سوال اصلی………………………………………………………………………………………………………………….5

1ـ4. سوالات فرعی………………………………………………………………………………………………………………5

1ـ5. فرضیه­ها………………………………………………………………………………………………………………………5

1ـ6. موانع و محدودیت­های تحقیق………………………………………………………………………………………..5

1ـ7. پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….6

1ـ8. تعریف مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………7

1ـ8ـ1. عرفان…………………………………………………………………………………………………………………….7 1ـ8ـ2. کاذب………………………………………………………………………………………………………………………7 1ـ8ـ3. علل……………………………………………………………………………………………………………………….7 1ـ8ـ4. گرایش…………………………………………………………………………………………………………………..8 1ـ8ـ5. پیشگیری……………………………………………………………………………………………………………….8 1ـ8ـ6. درمان………………………………………………………………………………………………………………………8

  1. فصل دوم: عرفان حقیقی و شاخصه­های عرفان و عارفان حقیقی………………………………9 2ـ1. عرفان حقیقی چیست؟………………………………………………………………………………………………..10 2ـ1ـ1. عرفان در لغت……………………………………………………………………………………………………….10  2ـ1ـ2. عرفان در اصطلاح…………………………………………………………………………………………………..11  2ـ1ـ3. سرچشمه عرفان……………………………………………………………………………………………………14  2ـ1ـ4. عرفان نظری و عملی……………………………………………………………………………………………..18  2ـ1ـ5. عرفان حقیقی و کاذب…………………………………………………………………………………………….20 2ـ2. شاخصه­های عرفان حقیقی……………………………………………………………………………………..22

 

2ـ2ـ1. قرب الهی به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………………….22  2ـ2ـ2. مطابقت با شریعت…………………………………………………………………………………………………..23

2ـ2ـ3. هماهنگی با عقل…………………………………………………………………………………………………….28 2ـ2ـ4. عدم مخالفت با فطرت……………………………………………………………………………………………..31

2ـ2ـ5. تصحیح نسبت به دنیا و آخرت…………………………………………………………………………………32 2ـ2ـ6. همه جانبه بودن………………………………………………………………………………………………………35 2ـ3. شاخصه­های عارفان حقیقی…………………………………………………………………………………………36  2ـ3ـ1. یاد خدا…………………………………………………………………………………………………………………36 2ـ3ـ2. تأکید بر ریاضت­های شرعی…………………………………………………………………………………….38  2ـ3ـ3. مرگ اندیشی…………………………………………………………………………………………………………39  2ـ3ـ4. پرهیز از شهرت و فرقه­گرایی………………………………………………………………………………….40  2ـ3ـ5. محبت نسبت به همه آفریده­ها…………………………………………………………………………………..41

  1. فصل سوم: شاخصه عرفان­ها و عارفان کاذب…………………………………………………………..43 3ـ1. شاخصه­های عرفان­های کاذب………………………………………………………………………………………44 3ـ1ـ1. نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………..44   3ـ1ـ2. شادمانگی به عنوان هدف غایی………………………………………………………………………………..46  3ـ1ـ3. شریعت ستیزی……………………………………………………………………………………………………..49   3ـ1ـ4. خردستیزی و منطق­گریزی……………………………………………………………………………………….51  3ـ1ـ5. انکار معاد و اعتقاد به تناسخ……………………………………………………………………………………..53  3ـ1ـ6. قطب محوری و استاد پرستی……………………………………………………………………………………57  3ـ2. شاخصه­های عارفان کاذب……………………………………………………………………………………………59   3ـ2ـ1. دعوت به خود………………………………………………………………………………………………………..59  3ـ2ـ2. مبارزه با ادیان الهی………………………………………………………………………………………………….60

3ـ2ـ3. دامن زدن به میسائل جنسی………………………………………………………………………………………63 3ـ2ـ4. تبلیغ کثرت­گرایی عرفانی…………………………………………………………………………………………65 3ـ2ـ5. ایجاد مکان­های مقدس اختصاصی……………………………………………………………………………..69

 

  1. فصل چهارم: عوامل درونی گرایش به عرفان­های کاذب…………………………………………. 71 4ـ1. انحراف فطرت……………………………………………………………………………………………………………72 4ـ2. فقدان هویت……………………………………………………………………………………………………………..74 4ـ3. ضعف معرفت……………………………………………………………………………………………………………77 4ـ4. میل به بی­بندباری………………………………………………………………………………………………………..80 4ـ5. تمایل به قدرت………………………………………………………………………………………………………..82 4ـ6. اضطراب و فشارهای عصبی…………………………………………………………………………………………84
  2. فصل پنجم: عوامل بیرونی گرایش به عرفان­های کاذب…………………………………………….88 5ـ1. الف. عوامل فرهنگی…………………………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1. عدم تبلیغ کافی دین در جامعه…………………………………………………………………………………89 5ـ1ـ1ـ1. عدم شناخت نسبت به دین…………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1ـ2. سخت­گیری دینی………………………………………………………………………………………………..91  5ـ1ـ1ـ3. تناقض در گفتار و عمل عالمان دینی………………………………………………………………………93 5ـ1ـ1ـ4. عملیاتی نکردن مفاهیم دینی………………………………………………………………………………….95

5ـ1ـ2. تبلیغات گسترده گروه­های معنویت­گرا و شیوه­های تبلیغی آنها……………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1. تبلیغات گسترده………………………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ1. چاپ و ترجمه کتاب……………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ2. استفاده از نماد…………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ3. اینترنت و سایت………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ4. استفاده از افراد متخصص برای تبلیغ…………………………………………………………………..98

5ـ1ـ2ـ2. شیوه­های تبلیغ…………………………………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ1. آسان­گویی و سادگی تعالیم……………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ2. حمایت از اعضای فرقه……………………………………………………………………………………100 5ـ1ـ2ـ2ـ3. محبت کردن………………………………………………………………………………………………….100 5ـ1ـ2ـ2ـ4. تجربه شخصی سلوک عرفانی………………………………………………………………………….101

5ـ2. ب. عوامل اقتصادی…………………………………………………………………………………………………..101

5ـ3. ج. عوامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………………104 5ـ3ـ1. مشکلات خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. 105

 

5ـ3ـ1ـ1. افراط و تفریط در مسائل دینی…………………………………………………………………………..106  5ـ3ـ1ـ2. کمبود محبت و بی­توجهی………………………………………………………………………………..107  5ـ3ـ1ـ3. طلاق……………………………………………………………………………………………………………..108 5ـ3ـ1ـ4. برخوردهای نامتعادل در خانواده………………………………………………………………………….109

5ـ3ـ1ـ5. خانواده خلاف­کار و محیط نامناسب…………………………………………………………………….110 5ـ3ـ2. سبک زندگی غربی……………………………………………………………………………………………….111 5ـ3ـ3. دوستان ناباب……………………………………………………………………………………………………….112 5ـ3ـ4. سخت­گیری­ها و محدودیت­های اجتماعی…………………………………………………………………115

5ـ4. د. عوامل سیاسی………………………………………………………………………………………………………116 5ـ4ـ1. ابزار……………………………………………………………………………………………………………………116 5ـ4ـ2. اهداف………………………………………………………………………………………………………………..118 5ـ4ـ2ـ1. ضربه به امنیت ملی و مذهبی………………………………………………………………………………118 5ـ4ـ2ـ2. ایجاد پایگاه……………………………………………………………………………………………………..118 5ـ4ـ2ـ3. ایجاد شبهه، تفرقه و شایعه………………………………………………………………………………..119 5ـ4ـ2ـ4. ایجاد بی­تفاوتی در مردم نسبت به سرنوشت خود…………………………………………………..119

  1. فصل ششم: پیشگیری، درمان، نتیجه­گیری………………………………………………………121 6ـ1. پیشگیری………………………………………………………………………………………………………………..122 6ـ1ـ1. خانواده……………………………………………………………………………………………………………….122 6ـ1ـ1ـ1. ایجاد رابطه صمیمی و دوستانه با جوانان…………………………………………………………….122 6ـ1ـ1ـ2. آموزش معارف دینی و تقویت ایمان…………………………………………………………………….123

6ـ1ـ1ـ3. ارائه الگو………………………………………………………………………………………………………..124 6ـ1ـ1ـ4. کنترل دوستان………………………………………………………………………………………………….125 6ـ1ـ2. رسانه………………………………………………………………………………………………………………….126 6ـ1ـ3. آموزش و پرورش و معلم………………………………………………………………………………………128 6ـ1ـ4. مبلغین و روحانیون………………………………………………………………………………………………131 6ـ1ـ5. حکومت اسلامی………………………………………………………………………………………………….135 6ـ1ـ5ـ1. معرفی دین و تقویت ایمان……………………………………………………………………………….136 6ـ1ـ5ـ2. تسهیل ازدواج……………………………………………………………………………………………………137

6ـ1ـ5ـ3. از بین بردن جهل و نادانی………………………………………………………………………………..138 6ـ1ـ5ـ4. مبارزه با فقر……………………………………………………………………………………………………139 6ـ2. درمان…………………………………………………………………………………………………………………….140 6ـ3. نتیجه­گیری………………………………………………………………………………………………………………143 پیشنهاد……………………………………………………………………………………………………………………………145

فهرست منابع…………………………………………………………………………………………………………………..147

نمایه………………………………………………………………………………………………………………………………160

 

 

مقدمه

عرفان طریقه و شیوة ویژه­ای است برای دست­یابی به حقیقت که بر شهود و اشراق تکیه دارد. امروزه با توسعة ابعاد زندگی مادی بشر و صنعتی شدن، نه تنها گرایش به مباحث عرفانی و معنویت کاسته نشده، بلکه نیاز انسان به این موارد روز به روز افزایش یافته است. با این افزایش عرفان­نماهای فراوانی برای پاسخ دادن به این نیاز ظهور کرده­اند و از این تمایل برای رسیدن به اهداف و غرض­های خاص خود سوء استفاده نموده، با انجام دادن کارها و رواج اندیشه و عقاید باطل مکتب­هایی را در سطح جهانی با نام­های مختلف شیوع و گسترش داده­اند. اما نتوانسته­اند به این عطش و نیاز معنوی بشر پاسخ مناسبی دهند و بر عکس بر آلام روحی بشر افزوده­اند.

این فرقه­های نوظهور با بهره گرفتن از روش­های مختلف و بهره­گیری از امکانات روز دنیا در رقابت با ادیان سنتی، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و پیروان این ادیان را به سوی خود جذب کرده­اند.

در واقع این فرقه­های کاذب که از معنای دینی خالی هستند و پایه و بنیان درستی ندارند، از طریق انواع رسانه­ها مانند ماهواره، اینترنت، فیلم، کتاب، موسیقی و … وارد کشورهای مختلف جهان شده، طرفداران زیادی را به خود جلب می­کنند.

بنابراین با توجه به رواج گستردة انواع فرقه­های مدعی عرفان و گرایش افراد به این فرقه­ها، لازم است اقداماتی در جهت شناخت صحیح و شناسایی دقیق عواملی که سبب گرایش به این­گونه فرقه­ها می­شود، صورت گیرد.

آن چه در این رساله بدان پرداخته شده، بررسی علل گرایش افراد به این نوع عرفان­ها می­باشد؛ تا از طریق ریشه­یابی این گرایشات و شناسایی عوامل گرایش، جلوی نفوذ این مکاتب و در نتیجه آسیب­های آنها گرفته شود.

در تحقیق حاضر تمامی مجموعه موضوعات در شش فصل بیان شده است:

  1. فصل اول به بحث کلیات تحقیق اعم از بیان مسأله، اهداف تحقیق، اهمیت موضوع، سوالات اصلی و فرعی، فرضیه­ها، پیشینه و تعریف مفاهیم می­پردازد.
  2. فصل دوم به معرفی عرفان و عارفان حقیقی پرداخته و شاخصه­های آنها را بیان می­کند.
  3. فصل سوم به معرفی عرفان و عارفان کاذب پرداخته و شاخصه­های آنها را بیان می­کند.
  4. فصل چهارم مهمترین عوامل درونی گرایش مانند انحراف فطرت، ضعف معرفت، میل به بی­بندباری و … را بررسی می­کند.
  5. فصل پنجم مهمترین عوامل بیرونی گرایش مانند عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را بررسی می­کند.
  6. فصل ششم راه­کارهای پیشگیری و درمان همراه با نتیجه­گیری را بیان می­کند.

 

 

 

 

  1. فصل اول

کلیات

 

1ـ1. بیان مسأله

عرفان یعنی شناخت شهودی خداوند متعال و اسماء، صفات و افعال او، که ریشه در فطرت انسان دارد. ولی گاهی این شناخت در روش­های خود در رسیدن به معرفت واقعی، مسیر درستی را طی نمی­کند و به انحراف کشیده می­شود.

در حال حاضر بسیاری از عرفان­های موجود، کاذب و ساختگی و خارج از چارچوب دین هستند. و اصلاً به کار بردن واژة عرفان برای این قبیل فرقه­ها اشتباه می­باشد. زیرا دست­یابی به عرفان واقعی از راه دستورات دینی و مبتنی بر وحی است. در واقع این مکاتب نوعی شبه عرفان هستند که بر خواسته از اومانیسم بوده و فاقد معنویت دینی می­باشند؛ چرا که اومانیسم به سمت انسان­گرایی پیش می­رود و خداگرایی را مورد هدف قرار می­دهد.

عرفان­های کاذب مصداق بارز جنگ نرم دشمنان اسلام است که هویت فرد را به خطر می­اندازد. و ارزش­های اجتماعی افراد را کم­رنگ کرده، بحران­های روانی به وجود می­آورند. و با هدف قرار دادن باورها و اعتقادات مردم به ویژه جوانان قصد فروپاشی و متزلزل کردن خانواده­ها را دارند.

شاید بتوان عوامل درونی(فطری) و عوامل بیرونی(فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی) که باعث گرایش به این­گونه عرفان­ها می­شوند را به این صورت بیان کرد: فطری بودن میل به معنویت، ضعف تبلیغات دینی، ارائه جذاب عرفان­های کاذب، جهل به عرفان حقیقی، ضربه زدن به مذهب و امنیت ملی، شریعت­گریزی و فرار از تکالیف اسلامی، آزادی رابطة دختر و پسر، میل به متفاوت بودن در جوانان، میل به لذت­های زود گذر و … .

این تحقیق به بررسی عواملی که موجب می­شود که افراد به سمت عرفان­های کاذب کشیده شوند، می­پردازد. تا با معرفی این عوامل و بررسی پیامدهای گرایش به این عرفان­ها، جلوی نفوذ و گسترش این مکاتب و اثرات منفی آنها گرفته شود.

تعداد صفحه : 160

قیمت :14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.