متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته  ادبیات فارسی

با عنوان : بررسي عناصر حماسي در اشعار قاآني

در ادامه مطلب می توانید تکه هایی از ابتدای این پایان نامه را بخوانید

و در صورت نیاز به متن کامل آن می توانید از لینک پرداخت و دانلود آنی برای خرید این پایان نامه اقدام نمائید.

دانشگاه آزاد اسلامي

واحد ارسنجان

دانشكده علوم انساني

گروه تحصيلات تكميلي رشته زبان و ادبيات فارسی

پايان نامه براي دريافت درجه كارشناسي ارشد(M.A)

گرايش: زبان و ادبيات فارسي

عنوان پايان نامه:

بررسي عناصر حماسي در اشعار قاآني

استاد راهنما:

دكتر خسرو محمودي

استاد مشاور:

دكتر حسن بادنج

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده درج نمی شود

تکه هایی از متن به عنوان نمونه : (ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

مقدمه

بحث درباره­ي حماسه و اسطوره از جنجال برانگيزترين مباحثي است كه ذهن و ضمير بشر با آن مواجه است، به ويژه در روزگار معاصر كه عوامل متعددي باعث اسطوره زدايي و گاه اسطوره ستيزي شده است. واژه­ي حماسه در لغت به معناي دلاوري و شجاعت است. در حماسه رخدادهاي پهلواني و اعمال دلاوري و مردانگي قهرمانان و پهلوانان يك ملت با يك آيين و كيش گزارش و توصيف مي شود كه در راه استقلال كشور يا تكوين حكومت و حفظ آيين خويش مي كوشند و با دشمنان مي جنگند. در حماسه، اعمال پهلواني بنيادهاي اساطيري دارد. قهرمان حماسه در نبردها گاه پيروز ميدان است و گاهي شكست مي خورد يا حتي كشته مي­شود. مانند، رستم آرماني ترين پهلوان شاهنامه كه به وسيله­ي برادر ناتني خويش كشته مي شود.

قاآني شيرازي از شاعران دوره­ي قاجار است. وي در بيان انديشه هاي حماسي خويش از فردوسي تاثير پذيرفته است. بيشترين عناصر حماسي در اشعار قاآني از گونه ي حماسه ملي است به جز عناصر ملي كه در اشعار قاآني از عناصر حماسي ديني نيز استفاده شده است.

محقق در اين پژوهش تلاش خواهد كرد تا عناصر حماسي از قبيل شخصيت هاي حماسي و ديني، ابزارهاي جنگي، واژگان حماسي و … را در اشعار اين شاعر بزرگ مورد نقد و بررسي قرار دهد. مأخذ نگارنده در آوردن شواهد كه از آن بهره برده است، ديوان اشعار قاآني به تصحيح مرحوم دكتر محمد جعفر محجوب است و اعدادي كه در زير ابيات آمده است، از چپ به راست به ترتيب بيانگر شماره ي بيت و صفحه است. به عنوان نمونه بيت زير كه درباره ي رستم، آرماني ترين پهلوان شاه نامه آمده است از صفحه ي 447 بيت 4 اين ديوان استخراج شده است.

اشكبوسي را به يـك تيـر عـذاب از فكنـد    راستـي كيـخسـرو مـا كـار رسـتم كـرد بــاز

447/4

اين پايان نامه در چهار فصل تنظيم شده است كه به ترتيب عبارتند از:

فصل اول: با عنوان از فردوسي تا قاآني: در اين فصل به توضيح درباره­ي برخي شاعران حماسه پرداز از زمان فردوسي تا قاآني پرداخته شده است.

فصل دوم: اين پايان نامه با عنوان حماسه و انواع آن است. در اين فصل به توضيح و تحليل حماسه، قالب هاي حماسه، انواع حماسه، موضوعات حماسه و نظاير آن پرداخته شده است.

فصل سوم: بررسي عناصر حماسي در اشعار قاآني

اين فصل خود به بخش هاي مختلف تقسيم شده است و تمام عناصر حماسي از قبيل شخصيت ها، ‌ابزارها، واژگان حماسي، موجودات حماسي و … كه در اشعار قاآني آمده است، بررسي و تحليل شده است.

فصل چهارم: نتيجه گيري و پيشنهادها

نگارنده،‌ در اين فصل نتيجه ي كلي از آن چه تحليل و بررسي كرده است را آورده و به پيشنهاد پژوهشي خويش نيز اشاره كرده است.

 

پيشينه تحقيق

در حوزه ي ادبيات حماسي و نيز تحليل اشعار قاآني شيرازي تحقيقاتي گوناگون و پراكنده نوشته شده است. از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:

صفا، ذبيح الله (1383)، حماسه سرايي در ايران، انتشارات فردوس، تهران، چاپ سوم.

در مورد حماسه نيز دكتر ذبيح الله صفا مولف كتاب حماسه سرايي در ايران معتقدند كه در شعر حماسي شاعر با داستان هاي شفاهي يا مدون كار دارد كه در آنها شرح پهلواني ها، عواطف و احساسات مختلف مردمان يك روزگار، و مظاهر ميهن پرستي و فداكاري و جنگ با آن چه در نظر نسل هاي ملتي بد و ناپسند و مايه شر و فساد بود آماده باشند.

مختاري، محمد، (1368)، حماسه در رمز و رازهاي ملي، انتشارات قطره، تهران، چاپ اول.

حماسه زاييده وجدان جمعي مردم يك ملت است، پس آفريننده خاصي ندارد و انتقال دهندگان نيز قوالان و سرايندگان گمنام بوده­اند.

كزازي،‌ ميرجلال الدين، (1376)، رويا، حماسه و اسطوره، نشر مركز، تهران.

جلال الدين كزازي انديشمند و اسطوره شناس در مورد حماسه مي گويد حماسه زاده اسطوره است، حماسه تنها در فرهنگ و ادب مردماني پديد مي­آيد كه داراي تاريخ و كهن و اسطوره­ي ديرينه­اند.

در مورد تحليل عناصر حماسي در اشعار قاآني تحقيق جامع يافت نشد.

اهداف تحقيق

اهداف علمي: مهم ترين هدف علمي نگارنده از اين تحقيق، شناسايي يكي ديگر از درون مايه هاي شعري قاآني كه همان انديشه هاي حماسي اواست و بدين سبب تلاش شد تا جايگاه عناصر حماسي و پهلواني، در اشعار او مورد نقد و تحليل قرار گيرد.

اهداف كاربردي: از اين تحقيق در حوزه سبك شناسي و نقد ادبي مي توان استفاده كرد.

روش كار

نوع روش كار در اين پژوهش اسنادي و تحليلي است. بدين صورت كه ابتدا محقق با مراجعه به كتاب خانه ها، كتاب هاي را كه مورد نياز بود تهيه، سپس با خواندن آن ها مواردي را كه با تحقيق وي در ارتباط بود فيش برداري كرد سپس با تلفيق فيش ها با يكديگر كه به صورت موضوعي طبقه بندي شده بود تحقيق خويش را نوشت، در پايان نيز نتيجه گيري كرد.

 فصل اول

از فردوسي تا قاآني
1-1- درآمد

در اين فصل به برخي از شاعراني كه در زمينه حماسي در شعرهايشان عناصر حماسي به كار برده است مي پردازيم از دوره فردوسي تا قاآني به برخي از شاعران اشاره مي شود:

1-2- فردوسي

«استاد ابوالقاسم فردوسي شاعر بزرگ حماسه سراي ايران و يكي از گويندگان مشهور عالم و از ستارگان درخشنده آسمان ادب فارسي و از مفاخر نامبردار بردار ملت ايران است به طور كه سي و پنج سال براي سرودن شاهنامه رنج برد و تمام دارايي خود را از دست داد و در پايان عمر تهيدست شد.» (صوفي، 1377: 177)

«در بررسی شاهنامه حكيم فردوسي با شخصيت ها و داستان هايي مواجه مي شويم كه حاصل پهلواني ها و دلاوري هاي نخبگانی است كه در راه كشور گشايي، مقابله با ظلم قهرمان پروري و …. حادث گرديده‌اند آنچه كه مسلم است اينكه سرايندگان حماسه ها با اقتدار به منابع موجود در زمان خود به بازپروري آن­ها همت گماشته و تلاش كرده اند تا با آفرينش شخصيت هاي افسانه اي و يا خارق العاده كه توانايي هاي شگفت انگيزي رادر خود پنهان دارند به جذابيت و ماندگاري آفريده هاي خود كمك نماید. حکيم ابوالقاسم فردوسي از سرآمدان روزگار خود و از سرسلسله داران نام آور ادبيات ايران زمين به شمار مي آيد اين حقيقت را كه وي بزرگترين حماسه سراي گيتي است را چنين بار مي تاباند.

بسي رنج بردم در اين سال بسي عجم زنده كردم بدين پارسي

به هر نوع با رويكرد به حماسه‌ي عظيم ادبيات فارسي يعني شاهنامه‌ي فردوسي در خواهيم يافت كه فردوسي با در اختيار داشتن اصل وقايع و اتفاقات موجود كوشيده است تا در به رشته ي نظم در آوردن اين مصالح معنوي توفيق يابد. آنچنان كه آشكار است، اين كه حماسه با تقابل دو نيرو و استعداد جلال مي گيرد و در مواجهه اين دو قطب روح حماسه متبلور مي شود. مخاطب شاهنامه در مواجهه با شخصيت هاي شاهنامه علاوه بر پذيرش حقيقت وجودي آن­ها و همذات پنداري با ايشان افعال خارق العاده و ماوراي بشري صادره از آنها را به راحتي هضم مي كند و لذت مي برد. آنچنان كه در ماجراي گزينه كردن اسب رستم را چنين مي نماياند:

هر اسبي كه رستم كشيدي به پيش به پشتش فشردي همه دست خويش

 

به نيروي او پشت مردي به خم نهادي به روي زمين بر شكم

 

فردوسي با استحصال زباني كاملاً حماسي علاوه بر پردازش اسطوره ها و حماسه هاي باستاني و افسانه‌اي عصر خود، در خلق زباني با ويژگي هاي در خور و كاملاً متناسب با آثار خود، موفق عمل
مي كند در شاهنامه از همه چيز بوي حماسه بر مي خيزد و هر چه غير از حماسه را نيز رنگ حماسه در بر نموده است.» (ارمغان، 1380: 49-48)

«شاهنامه فردوسي برترين نمونه توصيف ستيزناسازهاي بيروني و تبيين جنگ و جدال پيلان و پهلوانان با ديوان و دد صفتان است.» (براهني، 1385: 136)

«فردوسي بزرگ ترين شاعر ايران و شاهنامه او از ارزنده ترين شاهكار و جاوداني زبان و انديشه و فرهنگ ايران است و بسياري از محققان به حق آن را بزرگ ترين حماسه ي جهان خوانده اند.

نام و ياد و افسانه هاي قهرمانان ايران را جاوداني كرده است اما در اين ميان بزرگ ترين قهرمان، خود او و با شكوه ترين حماسه كار و زندگي و رنج روزگار خود است.» (رياحي، 1382: 14-13)

«تصاوير شاهنامه به طور مطلق همگام با عنصر حماسه و هدفهاي منظومه هاي حماسي است در شاهنامه همه جا تصوير در خدمت حماسه است.» (رستگار، 1353: 3)

تعداد صفحه :191

قیمت : یازده هزار تومان

***

—-

:        ****       serderehi@gmail.com

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :