متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته الهیات، فقه و فلسفه

گرایش : کلام شیعی

عنوان : زندگی، آثار و اندیشه‌های کلامی زرارة بن اعین

دانشگاه ادیان و مذاهب

دانشکده شیعه شناسی

پايان‌نامه‌ي کارشناسي‌ارشد کلام شیعی

زندگی، آثار و اندیشه‌های کلامی زرارة بن اعین

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

چکیده:

جناب زراره ابن اعین چهره درخشان وبسیار تاثیر گذاری است که جایگاه والایی در نزد اهل بیت (علیهم السلام) داشته است.

زندگی پر فراز و نشیب، درک محضر عزیز و نورانی امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام)، نقل روایات فراوان از اهل‌بیت (علیهم السلام) به ویژه در مباحث کلامی اهمیت این شخصیت عزیز دنیای اسلام را صد چندان کرده است .

دراین رساله،درفصل اول از بخش اول،ابتدابه صورت مختصربه معرفی آل اعین وخاندانهای شیعی درکوفه واجمالی اززندگی جدْزراره پرداختم.درفصل دوم بصورت ویژه درباره زندگی زراره و بیان سرآغازشکل گیری پیوندزراره بامکتب اهل بیت(علیهم السلام)سخن گفتم.درفصل سوم برای اینکه باشخصیت علمی وفرهنگی زراره بیشترآشناشویم،بعدازبیان سیمای زراره درآئینه روایات به اساتیدی اشاره کرده ام که زراره ازمحضرشان استفاده نموده است. یکی دیگراز مباحثی که در این فصل به آن پرداخته ام، احادیث نقل شده از زراره ومطالب مربوط به آن است. سؤالی که می بایست به آن پاسخ    می گفتم این بودکه آیا از زراره آثاری مستقلی باقی مانده است و یا خیر؟ بررسی توان علمی زراره درمناظره هاومباحثه هاوگزارشی ازشاگردان زراره،آخرین مطلبی است، که دراین فصل بیان کرده‌ام. در بخش دوم به بررسی مهمترین آراء و اندیشه‌های کلامی زراره در قالب پنج فصل، پرداخته‌ام. از آنجا که روایاتی که دلالت بر مذمت زراره می‌کند، شبهاتی را درباره ایشان به وجود آورد، بخش سوم را به بررسی و نقد شبهات پیرامون زراره اختصاص داده‌ام. در بخش چهارم و آخرین  بخش از این پایان نامه به بررسی و نقد شبهات، پیرامون جناب زراره از دیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره پرداخته‌ام.

واژگان کلیدی: زراره، زندگی، آثار، انديشه‌هاي کلامي ، نقد و بررسی شبهات.
فهرست مطالب

مقدمه. 1

هدف تحقیق. 4

ضرورت تحقیق. 4

پیشینه تحقیق. 4

سؤال اصلی.. 9

سؤالات فرعی.. 9

بخش اول: زُراره و آل اَعيَن

فصل اول- معرفي آل اَعيَن.. 11

خاندانهاي شيعي در كوفه. 11

اجمالی از زندگی جد زراره 12

زندگی پدر زراره 12

فصل دوم- زراره بن اَعيَن.. 17

نوجواني و جواني زراره 18

سرآغاز پيوند زراره با مكتب اهل بيت(عليهم ‌السلام )‌ 19

فرزندان زراره‌ 22

فصل سوم- شخصيت علمي و فرهنگي زراره 23

سيماى زراره در آئينه روايات.. 23

اساتيد زراره 28

شيوه‏هاى فراگيرى زراره 29

شيوه زراره در ضبط احاديث‌ 31

احاديث نقل شده از زراره‌ 31

آثار باقيمانده از زراره‌ 33

توان علمى زراره در مناظره‏ها و مباحثه‏ها‌ 34

شاگردان زراره 37

بخش دوم:اندیشه‌های کلامی

مقدمه‌ 40

فصل اول‌: مسأله ايمان و كفر (ارجاء) 45

فصل دوم‌: مسأله استطاعت.. 51

فصل سوم‌: مسأله حدوث علم الهي.. 62

فصل چهارم‌: مسأله معرفت ضروری.. 73

فصل پنجم‌: مسأله فطری یا ضروری بودن علم امام(ع) 87

بخش سوم: بررسی و نقد شبهات، پیرامون زراره

مقدمه. 94

بررسی ونقد شبهه اول‌: زراره یک مسیحی بودکه جهت ضربه زدن به اسلام به دروغ مسلمان شد. 95

بررسی ونقد شبهه دوم‌: زراره هروقت امام صادق(علیه السلام)مطابق نظراوسخن نمی گفت باامام مخالفت می کرد. 97

بررسی و نقد شبهه سوم‌: زراره سعی می کرد،دین راآن گونه که خود می خواست ارائه دهد، نه آن چنان که شنیده بود. 98

بررسی و نقد شبهه چهارم‌: کارزراره اختلاف افکنی در میان مسلمانان بود. 100

بررسی ونقد شبهه پنجم‌:زراره روایات فراوانی راجعل نموده است. 102

بررسی ونقد شبهه ششم‌: روایات فراوانی در مذمت زراره وارد شده است. 104

پیوست‌: بررسی و نقد شبهات پیرامون زراره ازدیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره

مقدمه. 108

نكوهش‏هاى وارده بر زراره 109

لعن زراره‏ 110

زراره و خدا شمردن اميرالمؤمنين عليه السلام. 111

زراره و بدعت‏ها ی او در اسلام ‌ 113

نظر زراره تفويض بود‌ 113

علت‏هاى طعنه زدن امام عليه السلام به زراره‏ 116

توقف زراره و شك او در امامت امام كاظم(‌عليه السلام‏) 119

توجیه روایات توقف زراره در امر امامت.. 121

 

مقدمه

«لقد منّ الله علي المومنين اذ بعث فيهم رسولاً من انفسهم يتلو عليهم آياته و يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمه وان كانوا من قبل لفي ضلال مبين»[1]

با سپاس فراوان به درگاه پروردگار مهربان، كه هستي رشحه­اي از خامه­ي زرنگار اوست و آفرينش تجلي محبت او، و با درود به ارواح پيام­آوران و رسولان خصوصاً سرور كائنات محمدمصطفي(ص) و اهل بيت آن حضرت.

باورها و انديشه‌هاي هر مكتب و ملّتي، چونان بنايي است كه در شكل‌گيري و استحكام و تداوم خود بر عناصر و اجزاي مختلفي متّكي است. همانگونه كه هر بنا، معمار، طرّاح، بنيان، مصالح و سازنده‌اي دارد و همّت و تلاش اين مجموعه وسيله عينيت يافتن آن بنا است و استحكام و تناسب مصالح و عالمانه بودن طرحها ضامن تداوم و بقاي آن خواهد بود.

مبداء وحي، طرّاح اصلي فرهنگ و انديشه ديني است و پيامبران، مجريان همان طرحي هستند كه خداوند به ايشان ابلاغ كرده است. اوصياء و حاملان علوم انبيا همان شالوده‌ها و بنيانهايي هستند كه پيامها را دريافت مي‌كنند و رسالت حفظ و نگاهباني از آنها را بر دوش مي‌كشند.

عترت پيامبراكرم(ص) از آن جهت شايسته بر دوش كشيدن رسالت تبليغي پيامبرند كه آگاهترين، امين‌ترين و صادق‌ترين افراد امّت به فرهنگ ديني و تعاليم الهي رسول خدايند.

پس از عترت پيامبر(ص) ـ امامان معصوم ـ عالمان ديني و فقهاي امّت و صحابه راستين نقشي اساسي در تحكيم پايه‌هاي فرهنگ ديني و ترويج آن ميان نسلها و بقا و استمرار آن در طول عصرها دارند. عالمان و متفکران هر امّت، استوانه‌هاي بناي فرهنگ آن امّت به شمار مي‌آيند.

اين گونه است كه رسول (ص) درباره عالمان و دانشمندان امّت خويش فرمود:

‹‹ رّحِمَ الله خلفائي. فقيل: يا رسول الله، و مَنْ خلفاؤُك؟ قال: ‹‹ الّذين يحيونَ سُنَّتي و يعلِّمُونها عبادَ الله››[2]

پيامبر اكرم(ص) فرمود: خداي رحمت كند جانشينان مرا. از آن حضرت سؤال شد: جانشينان شما كيانند؟ پيامبر(ص) فرمود: آنانند كه روش مرا در جامعه زنده نگاه داشته و آن را به ديگران مي‌آموزند.

در اينجا سخني از امام صادق(عليه‌السلام) مجالي بايسته دارد كه فرموده است : عالمان وارثان پيامبرانند، چرا كه پيامبران براي امّت خويش درهم و دينار به ارث نگذارند بلكه ارزشها و معارفي را به صورت احاديث از خود بر جاي مي‌نهند و كسي كه از گوهر احاديث ايشان به چنگ آورد، در حقيقت به بهره‌اي انبوه دست يافته است.

هان! بنگريد علمتان را از كدام سرچشمه دريافت مي‌كنيد!

در ميان ما خاندان رسالت، در هر نسل‌‌، عالمان امين و عادلي حضور دارند كه تحريفهاي افراط‌گران و جريان آفريني‌هاي باطل‌گرايان و تأويلها و دخل و تصرفهاي جاهلان را از ساحت دين دور مي‌دارند. [3]

شاگردان و اصحاب ائمه(علیهم السلام) اين توفيق را داشتند كه حامل علوم و معارف اهل بيت  (علیهم السلام) باشند و از طريق روايات، نسل­هاي عصر غيبت و حتي عصر نخستين حضور ائمه را با معدن آن معارف پيوند دهند. ياران ائمه گسترش­دهنده­ي علوم اهل بيت (علیهم السلام) بودند. چه آنان كه فقه اهل بيت(علیهم السلام) را مي­آموختند و به فتوا مي­نشستند، چه آنان كه كلام و عقايد را از ائمه گرفته، با مخالفان به مناظره و بحث مي­پرداختند و حق را براي آنان نمايان مي­نمودند، و چه آن­هايي كه در تفسير و علوم قرآني، از مكتب عترت سيراب مي­شدند.

به هر حال ائمه معصومين(علیهم السلام) به عنوان وارثان راستين علم و فضل و شرافت پيامبر(ص) پس از آن حضرت به حمايت از مرزهاي شريعت ناب محمّدي پرداختند و پس از ايشان‌‌، عالمان متعهّد‌‌، با كسب معارف از مكتب اهل بيت به پاسداري از قلمرو انديشه شيعي كه همان اسلام ناب بود همّت گماشتند. شناخت اين چهره‌هاي روشن كه در پايداري و استحكام فرهنگ اسلامي نقشي ارزنده داشته‌اند در مرحله نخست،راهگشاي اسلام‌شناسان و پژوهشگران در اعتماد به شخصيتهاي امين تاريخ اسلام خواهد بود و چشمه‌هاي زلال معرفت را از سرابهاي دروغين جعل‌كنندگان و تحريفگران احاديث متمايز خواهد ساخت.

در اين ميان برخي از اين شاگردان از اين مرحله فراتر رفته، به مقام و منزلتي دست يافتند كه امام صادق(ع) رئيس مذهب و محبوب پروردگار عالم، آنان را محبوب­ترين افراد نزد خويش دانست و فرمود:

«محبوب­ترين مردم نزد من، زنده يا مرده، چهار نفرند، بريد عجلي، وزاره بن­اعين، محمدبن مسلم و احول (مومن الطاق). اين چهار نفر، زنده يا مرده‌‌، از همه­ي مردم نزد من محبوب­ترند. [4]

از اين­رو سعي ما در اين رساله بر آن است تازندگی‌‌، فضايل و برخی ازآراء کلامی يكي از آن چهره­هاي محبوب نزد امام صادق(علیه السلام) يعني «زراره بن اعين» را بر شمرده و اسوه­اي از پويندگان راه حق و حقيقت را در حد توان معرفي كنيم.

دراین تحقیق قبل ازورودبه زندگی جناب زراره،به صورت مختصراززندگی جدْزراره وپدرزراره سخن به میان آوردم.سپس درفصل دوم به زندگی جناب زراره پرداختم.برای این که باشخصیت علمی وفرهنگی جناب زراره به صورت ویژه آشناشویم،فصل سوم رابه بررسی جایگاه زراره ازنظرگاه روایات ائمه(علیهم السلام) ،روایاتی که اززراره نقل شده است ،اساتیدوشاگردان زراره ،توان علمی زراره درمباحثه هاومناظره هاوآثاری که اززراره باقی مانده است،اختصاص داده ام.

همان گونه که درعنوان این پایان نامه ذکرشد،بررسی اندیشه های کلامی زراره ازاهداف این رساله است.بدین منظوردرقالب پنج فصل به مهمترین اندیشه های کلامی جناب زراره پرداختم.فصل اول رابه بررسی مساله ایمان وکفروسیرتفکرزراره دراین باره ،فصل دوم رابه بررسی نظریه استطاعت که به نقل مورخان،جناب زراره کتابی هم دراین باره داشته است ،اختصاص داده ام.درفصل سوم مباحثی که اززراره درباره حدوث علم الهی نقل شده است راذکرکرده ام.درفصل چهارم مساله معرفت ضروری که یکی ازمباحث مهم کلامی است را ازدیدگاه زراره موردکنکاش قراردادم.ودرفصل پنجم به بحث فطری یا ضروری بودن علم امام(علیه السلام)ازنظرگاه زراره پرداختم.بخش سوم راباتوجه به روایاتی که دلالت برمذمت جناب زراره دارد ،درقالب رفع شبهات به بررسی ونقد شش شبهه اساسی که درباره جناب ایشان نقل شده است ،اختصاص داده ام.

درآخرین بخش این رساله،ازدیدگاه مؤلف کتاب تاریخ آل زراره ،به بررسی ونقدشبهات مطرح شده پیرامون جناب زراره،پرداختم وبه صورت گسترده دراین باره مطالبی رانقل کرده ام.

قابل ذکر است، یکی از مشکلات این تحقیق کمی منابعی است که بصورت ویژه به جناب زراره پرداخته باشندو همچنین،پراگندگی مطالب مربوط به ایشان می‌باشد. دراین تحقیق سعی شده است‌‌،درباره جناب زراره کاری منسجم وتا حدودی تازه انجام شود.والبته‌‌، مطمئن هستم که هنوز زوایای متعدد دیگری از افکار واندیشه‌های این شخصیت شاخص دنیای اسلام‌‌، پنهان مانده است. درپایان، اینجانب ضمن درخواست،از خواندگان عزیز جهت ارائه انتقادات وپیشنهادات راه گشای خود‌‌،امیدوارم این تحقیق بتواند‌‌، نکات تازه وجدیدی‌‌، برای محققین ارجمند بیان نماید. انشاء الله تعالی.

هدف تحقیق:

هدف ازتحقیق‌‌،یکی بیان زندگی خاندان زراره بصورت اجمالی وبررسی زندگی زراره بصورت تفصیلی و گزارشی از آثارواحادیث موجود از زراره است.

دیگری بررسی برخی ازاندیشه‌های کلامی زراره‌‌،ودر مرحله بعد پاسخ به شبهاتی است که درباره زراره مطرح شده است‌.

ضرورت تحقیق:

زراره بن اعین یکی از چهره‌های شاخص دنیای اسلام وازاصحاب بنام امام باقر وامام صادق (علیهماالسلام) می باشد‌. که مورد توجه متفکرین و اندیشمندان اسلامی و غیر اسلامی است‌.

حجم زیاد احادیث نقل شده از ایشان درمباحث مهم و مختلف کلامی‌‌، فقهی‌‌، اجتماعی و…‌‌، اهمیت پرداختن به جناب زراره را مضاعف کرده است‌. بویژه باتوجه با تلاش مخالفین درمخدوش جلوه دادن چهره این بزرگوار وطرح شبهات فراوان‌‌، زدودن گردوغبار شک وتردید‌‌، از ایشان‌‌، از ضرورت ویژه ای برخوردار است‌. درک زمان ائمه (علیهم السلام)و بهره گیری فراوان از امام باقر وامام صادق (علیهما السلام)، توجه به نظراتی که از جانب اومطرح شده است را مهمتر کرده است‌.

[1] – آل عمران، آیه 164.

[2] –  منيه المريد ص 371 .

[3]– بصائر الدرجات في فضائل آل محمّد(صلّى الله عليه وآله)- ج1 ص 11.

[4]– تاريخ آل زراره، ص 53 –  اختيار معرفه الرجال، ج 1، ص 437، رقم 215- مسند رزاه بن اعين، ص20 –  معجم الرجال الحديث، ج 7، ص 224.

 

تعداد صفحه :  147

قیمت :14700 تومان

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

پشتیبانی سایت :        *       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

 

جستجو در سایت : کلمه کلیدی خود را وارد نمایید :